När jag växte upp fanns benämningen "problembarn" inom skola och dagis. Det fanns ofta ett eller flera så kallade problembarn i en skolklass. Min innerliga önskan är att det inte finns någon skola idag som använder den benämningen på barn eller unga. Hur kan ett barn klassas som ett problem? Vilken fruktansvärd stämpel att få i så unga år som riskerar att hänga sig kvar hela livet.
På utbildningen för informatörer i Hassela Helpline idag gick vi igenom Hasselas pedagogik och kom bl.a. in på att Hassela har genom åren ansett att det inte finns några hopplösa individer, bara hopplösa situationer. Som går att lösa. Vilken skillnad det gör i både bemötande och lösning om vi anser att det är barnet som är problemet eller situationen som barnet har hamnat i. Förhoppningsvis har skolan och barnomsorgen blivit bättre på att inte skuldbelägga barn som på grund av brister i vuxenvärlden hamnat i en till synes hopplös situation. Och att vi i stället ser vårt eget ansvar som vuxna och tränar oss i att se lösningar på de problem som uppstår när vi brister i vår omsorg till barnen, om det handlar om tid, pengar eller engagemang från individer eller samhället.
//projektkoordinator
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar