onsdag 9 februari 2011

Ungdomar, ta av ögonbindeln!

Jag önskar jag kunde komma på de orden som hade fått ungdomarna att lyssna, få dem att inse att livet inte alltid är en dans på rosor utan har sina mot och medgångar.
Att ibland vara lite orolig, nervös och blyg ÄR okey och att bli mer social vid fester med hjälp av droger är bara en illusion. Att arbeta för att acceptera sig själv som man är, få ett bra självförtroende och framför allt en bra självkänsla är den bästa investering man kan göra i sitt liv.

Läste i SDS att två unga män dog den senaste månaden av så kallade partydroger i Göteborg, de dog med svåra hjärnskador, dessa partydroger missas ofta i vanliga drogtester.

”– De här drogerna är farliga. Användarna vet inte vad de tar eller vad det ger för effekter. Det gör inte den behandlade läkaren heller, säger Kai Knudsen, överläkare på Sahlgrenska universitetssjukhuset enligt Göteborgs-Posten.”

Jag letade på nätet efter ”partydroger” och fann sidor där unga ville ha mer information och tips om ämnet;
” Ialla fall mina krav är att man ska bli social alltså inte vara rädd för snacka med folk ganska framåt så.. Och inte så beroende framkallande, absolut inte sån drog man blir det av första gången ialla fall.. bakrus, huvudvärk och sånt kan jag leva med.
Hört att benzo ska vara riktigt bra men hört att det är riktigt beroende framkallande..”
(Läs gärna hela tråden på https://www.flashback.org/t331961. )

Som förälder får man gå på magkänslan och ta sig den tid det tar att fråga om allt som är viktigt i deras liv, fråga hur dom egentligen mår innerst inne och visa att man bryr sig ALLTID och att man alltid är där för sina ungdomar. Att tillsammans läsa sidor som t ex flashback, och visa andra sidor som berättar om alla dessa drogers baksida och förödande konsekvenser.

Jag önskar att jag kunde komma på orden som får alla ungdomar att lyssna och förstå.

//Layoutare

Inga kommentarer: