torsdag 18 juni 2009

Sommar=Festival =ungdomsfylla?

Sommartid och sommarlov, för många ungdomar likställt med festivalsommar! Festivalerna duggar tätt under sommarmånaderna. Från juni till augusti är valen många och två festivaler har redan gått av stapeln. Både Siestafestivalen i Hässleholm och Sweden Rock i Blekinge har detta året slagit publikrekord. Men fler väntar, Hultsfred, Roskilde, Emmaboda, Arvika, Peace and Love, Piteå dansar och ler, you name it.

För många ungdomar innebär att åka på festival ett första steg mot friheten. Att tillsammans med vänner få lämna hemorten och föräldrarna några dagar, dra iväg på äventyr. Sova i tält, gå på konserter och träffa likasinnade. För många ungdomar är festivaläventyret årets höjdpunkt.

Men festivalerna har även en baksida. För många av de unga som åker på festival är alkohol en mycket viktig ingrediens i en lyckad festivalvistelse. Inne på konsertområdet säljs i regel alkohol i inhägnade serveringar med åldersgräns. Men på campingområdena flödar spriten. Bland tält, brassestolar och bajamajor vimlar det av berusade och utslagna ungdomar, och många är inte fyllda 18 år.

Dock vill jag förtydliga att jag är positiv till att festivaler arrangeras under sommaren då det är ett viktigt inslag i musik och kulturliv. Jag tycker heller inte att man ska förbjuda alkoholutskänkning på festivalområdet så länge man har åldersgräns. Det är inte mer än rimligt att en vuxen person ska kunna ta en öl. Däremot så måste vi vuxna ta ett större ansvar för de unga i vårt samhälle. Alla föräldrar borde tänka mer än en gång innan de släpper iväg sin tonåring på festival. Alla föräldrar borde ta reda på fakta om festivalen och ta sig en funderare på hur mycket de egentligen kan lita på sitt barn. Jag vill se fler föräldrar på sommarens festivaler. Festivalen kan bli ett gemensamt nöje för ungdomar och deras föräldrar, åtminstone så länge ungdomen ej fyllt 18 år.

Även vi andra vuxna måste ta ett ansvar då vi ser ungdomar i sammanhang där de egentligen inte borde vara. Även om jag själv var nöjd då, så kan jag idag fundera över hur den killen tänkte, som köpte ut ett flak öl till mig när jag var 17 år gammal på Emmabodafestivalen...
//Projektanställd

Inga kommentarer: