onsdag 1 april 2009

April, april...ombytta roller på skolan

Nej, det är inget aprilskämt. Med stort allvar och efter många repetitioner står två kamratstödjare från nian på scenen i skolans aula. Under en timme ska de båda kamratstödjarna föreläsa om mobbning ur ett elevperspektiv för skolpersonalen.

Det är ett starkt och modigt initiativ av kamratstödjarna. Och visst är det eleverna som är experter på sin skolmiljö och eleverna som vet vad som händer, när det händer och var det händer. Så självklart kan eleverna lära skolpersonalen!

Idén att föreläsa för skolpersonalen kläcktes på ett kamratstödsläger i höstas. Efter två dygns intensiv ledarutbildning skulle alla kamratstödjare välja en konkret uppgift att genomföra på skolan. Några av kamratstödjarna har valt att leda samarbetsövningar i sina klasser, andra har presenterat skolans kamratstöd för yngre klasser. Alla har gjort något för att stoppa mobbning och kränkningar.

Också det lilla kan göra stor skillnad! Att vara kamratstödjare är ett förtroendeuppdrag och de som fungerar som kamratstödjare är förebilder för andra elever. Skolans likabehandlingsplan är en stående punkt på dagordningen, både i utbildningen och under de fortsatta gruppträffarna.

Kamratstödjarna väljs oftast för ett läsår och får sin grundutbildning på kamratstödslägret med uppföljningsträffar i helgrupp. Några av skolans lärare, och ibland också övrig personal, är vuxenstödjare och handleder regelbundet kamratstödjarna. Under dessa möten tas aktuella problem upp för diskussion och åtgärd. Hur gruppen agerar beror naturligtvis på vilken sorts problem det gäller.

Det är viktigt att lyfta fram för kamratstödjarna och alla andra elever att också en hälsning, ett leende eller att sätta sig bredvid någon som sitter ensam, är en stor del av ett effektivt antimobbningsarbete.

Ingen kan göra allt, men alla kan göra något. //Utbildare

Inga kommentarer: