onsdag 25 mars 2009

Den här dagen har jag tillbringat på en gymnasieskola i Skåne och pratat med ca 150 elever om internet. Digitala ungdomskulturer, som den här utbildningen heter, tar upp det som är vardag för många elever. Chatt, sms, communitys, digitala kränkningar, bildpublicering, lösenord, facebook och mycket mer har tagits upp och diskuterats med ungdomarna. En del tycker att de är för gamla för att delta på en sådan föreläsning medan andra tycker att det är bra att få se de negativa delarna av digital kommunikation. Jag vet att alla tar med sig något av föreläsningen och att i alla fall hälften går hem och googlar sitt namn för att se vad som finns om dem på internet. Sen är det roligt för mig att veta att jag har öppnat ögonen på en del, som efter föreläsningen kanske tänker efter lite extra innan de publicerar en bild eller film. En del tar med sig mer än andra men jag vet att jag har berört någon, och då har man gjort en skillnad. /Utbildare

Inga kommentarer: