tisdag 13 april 2010

Hur många missbrukare förtjänar vi?

Den mediala debatten kring försöksverksamheten i bland annat Landskrona kommun med slumpmässiga drogtester på elever, har nu lett till följande utlåtande från Skolinspektionen:

""Urinprovtagning av elever får enligt Skolinspektionens bedömning enbart genomföras om tre grundläggande förutsättningar samtidigt är uppfyllda. Urinprovtagning får genomföras

•På förekommen anledning, när det finns misstanke om att en viss elev är drogpåverkad.
•Om det finns ett konkret och osanktionerat samtycke till åtgärden från elev och vårdnadshavare. Detta innebär att eleven och vårdnadshavaren ska kunna avböja medverkan utan att behöva motivera sitt ställningstagande och utan att utsättas för påtryckningar eller andra sanktionshot (direkta eller outtalade).
•Om beslutet om provtagning är fattat av behörig företrädare, det vill säga skolläkare eller skolsköterska."

När jag läser ovanstående kommer jag att tänka på den skrift som jag tog med mig från vår senaste internutbildning. Skriften, som är formulerad utifrån Nils Bejerots tankar kring missbruk, har den träffande rubriken Ett samhälle har så många missbrukare som passiviteten förtjänar.

Jag funderar på vilka signaler Skolinspektionens juridiska gränsdragningar egentligen sänder? Givetvis förstår jag att integritetsaspekten är det tyngsta skälet till den bedömning man gör. Men ett av skälen som anges upprör mig ordentligt, nämligen att "frågan om det ligger inom skolans uppdrag att arbeta aktivt mot droger genom användande av slumpvisa drogtester är av underordnad betydelse för bedömning av tillåtligheten av slumpvisa drogtester."

Hur kan det vara av underordnad betydelse inom skolans uppdrag att arbeta aktivt mot droger?

På vilken annan arena har vi samma möjlighet att kunna göra just detta?

Och hur kan integritetsförlusten vid ett pågående missbruk så totalt ignoreras?

Vad är det jag egentligen inte förstår?

Eller stämmer Bejerots provocerande påstående - att vi har så många missbrukare som passiviteten förtjänar? //Utbildare

Läs mer om besluten på www.skolinspektionen.se

Inga kommentarer: