torsdag 8 april 2010

Medelklassbarn och skolans resultat

Som jag har läst under olika kurser är skolans kultur en välkänd plats för medelklassens barn och ungdomar och jag tycker att föräldrarna från högutbildade familjer uppmuntrar sina barn till lek och problemlösning och svarar på deras frågor och skapar stimulerande uppväxtmiljö för barnen. Familjens struktur har också betydelsefull roll i barnens uppfostran. Undersökningar har visat att den intellektuella utvecklingen har nära samband med den stimulans som barn får hemma.

En bra uppväxtmiljö har betydelse för barnets kreativa utveckling. Evenshaug & Hallen hänvisar i sin bok ”Barn – och ungdomspsykologi” till undersökningar som visar att föräldrarna till kreativa barn behandlar barn som självständiga personer som har egna synpunkter och uppfattningar. Författarna hävdar att faktorer som familjens socioekonomiska status och geografiska förhållande påverkar barnets beteende och utveckling. Jag anser att när man har en lägre social ekonomisk ställning ökar risken för kriminalhet bland barn och ungdomar.

Tommy Lundström säger i sin bok ”Att växa upp i familjer med långvarigt försörjningsstöd”, att barn som växer upp i familjer som har brist på leksaker och brister i boendemiljön eller inte har möjlighet att resa på semester samt har lägre socioekonomisk bakgrund, får sämre resultat i skolan. Tommy hävdar att barn är känsliga när de har brist på materiella saker som i sin tur leder till sämre möjlighet för barnen att skaffa sig intellektuell förmåga, vilket i sin tur har betydelse för barnets utveckling.

Jag tycker att det är viktigt för barnens utveckling med bra kompisar, meningsfulla fritidsaktiviteter, leksaker, semesterresor och detta påverkar också deras resultat i skolan.

/Administratör

Inga kommentarer: