torsdag 15 april 2010

Varför dricker du alkohol?

Det ska serveras alkohol i alla möjliga sammanhang idag. Vi håller på och planerar för Almedalsveckan i sommar. Där serverar var och varannan lobbyist gratis alkohol. Man är rädd att inte bli omtyckt om man låter bli.

Min sambo är för tillfället på utbildning för sjukvårdspersonal. Läkemedelsföretaget bjuder efter föreläsningen på tapas och enorma mängder vin och öl. Och ingen reagerar. Det är helt naturligt för de allra flesta.

Min sambo sade att hon hade nog inte heller tänkt på det, om det inte var för att hon vet att jag aldrig dricker.

Men för väldigt många har vinkänneri och en favoritsort av öl blivit status. Min bild är att en del t.o.m. känner sig lite kulturella när de tar ett glas vin efter en tuff arbetsdag.

Jag tycker att både öl och vin kan vara gott. Men jag slutade dricka alkohol för 14 år sedan av flera skäl:

Jag vill minimera intag av substanser som förvränger mitt sätt att uppfatta verkligheten. Är jag t.ex. nerstämd av något, vill jag inte döva det med någon centralstimulerande substans, utan ta itu med själva problemet. Vågar jag inte släppa loss på en fest utan lite alkohol, vill jag bearbeta den nervositeten eller otryggheten istället för att döva den med alkohol.

Jag vill minimera tillgången till alkohol för de människor som har lätt för att bli beroende, både för deras skull, för deras barns och anhörigas skulle och för att det kostar samhället en massa pengar. Jag har sett vad det kostar hos släktingar. Jag har sett vad det kostar för barn.

Jag vill minimera tillgången för ungdomar. Många ungdomar som testar en olaglig drog gör det när de redan är påverkade av alkohol. Utan alkohol i kroppen är de smarta nog att låta bli.

Det mest effektiva sättet att minska alkoholskadorna i ett samhälle är att minska tillgängligheten. Ju fler vi är som låter bli, desto lättare blir det att minska tillgängligheten. Då blir det de som dricker som behöver förklara varför de dricker, istället för tvärtom. Då blir det också lättare att bedriva en restriktiv alkoholpolitik.

"Ja, men jag blir inte beroende", säger en del.

Bra för dig, säger jag. Då kan du fundera på att låta bli alkohol, inte för din skull, utan för alla dem som lider av det.

Inga kommentarer: