måndag 8 mars 2010

Alkoholreklam ökar i TV

Trots förbud för alkoholreklam i svensk tv och radio, så ökade tv-sänd marknadsföring för alkohol med 26 procent ifjol. Det är Kanal 5, TV3 och MTV som sänder via London till Sverige som står för ökningen.

Det visar nya Sifo-siffror över reklam i medier. Se rapporten här!

Totalt köptes reklam för 435 miljarder kronor i fjol, varav alkoholreklam stod för 415 miljoner kronor.

Forskning visar att särskilt ungdomar påverkas av alkoholreklam. Flera EU-studier tyder på att reklamen gör att ungdomar i ökad utsträckning gör tidigare alkoholdebut och dricker mer. Krav reses nu att alkoholtrycket i marknadsföring mot ungdomar måste begränsas. Brittiska läkarsällskapet anser att alkoholreklam helt ska förbjudas i medierna.

Se även EU-upplysningens regler om Alkoholreklam.

//IT-ansvarig

Inga kommentarer: