tisdag 9 mars 2010

Vem säger nej till en joint?

Att unga människor inte förstår att cannabis är farligt kan jag förstå. Men vi föräldrar till tonåringar vet oftast att cannabis inte är att leka med.

När jag var ung visste man inte så mycket om psykoser eller andra samband som idag klarnar mer och mer. Jag och en mina nära vänner bodde i samma kollektiv. Vi diskuterade alltid politik, världen och droger. Han hävdade ofta att hasch var ofarligt.

Redan på 80-talet fick han sina första sammanbrott och sedan dess har hans liv aldrig sett ut som andras. Han har aldrig haft ett normalt arbete, han har aldrig bott själv utan oftast på institution, han har aldrig haft ett förhållande med en flickvän en längre tid och har inga barn.

Fler av mina nära vänner rökte hasch och halkade ur "det vanliga livet" mellan 20- 30 år gamla och de har aldrig kommit tillbaka. Jag har alltid undrat om jag hade kunnat göra mer för att förhindra deras väg utför. Nu verkar sakta men säkert forskningen komma i fatt livet. Men det finns enormt stora intressen att vilja försöka bevis att det är något fel just på den forskning som fastslår att cannabis är farligt.

Jag kan hitta massor av bloggar och webbinlägg som tyder på en fortsatt glorifiering av cannabisbruket. Ni unga som inte tror att cannabis är farligt behöver tyvärr bara leva. Verkligen kommer kommer ifatt oss alla.

Här är en ny studie som finner säkrare samband mellan användning av cannabis i unga år och risk att drabbas av psykos.
http://www.dagensmedicin.se/nyheter/2010/03/01/tidigt-bruk-av-cannabis-ko/index.xml

Inga kommentarer: