tisdag 2 mars 2010

Om ett Jag och ett Du

Den viktigaste relation du någonsin kommer att ha i ditt liv - det är den du har med dig själv. Så brukar jag inleda en diskussion när jag träffar tonåringar. Oavsett vilket ämne som står på agendan, är detta en givande utgångspunkt för fortsatta diskussioner kring det egna ansvaret, kring val vi står inför, kring vem/vad som styr oss och mycket mer.

Många tonåringar är fullt upptagna med sitt identitetsbygge och ställer sig frågor som vem är jag? vem är du? och vad är vi tillsammans? Mycket av tonårstiden handlar om speglingar, att se sig själv från olika perspektiv. De tydliga subkulturer som växer fram i just ungdomskulturer är exempel på just dessa frågor, vare sig det handlar om mode, musikstil eller politiskt engagemang.

I detta sammanhang tänker jag på filosofen Martin Bubers teorier kring jaget och duet - Buber menade att det är i mötet med ett du som ett jag blir till och att duet i detta möte inte är ett objekt utan ett subjekt som är medskapande av ett jag. Just när det gäller ungdomskultur tycker jag att detta är väldigt sant. Att vara en del av ett sammanhang, att ha en grupp/tillhörighet/klan är inte bara viktigt för tonåringar utan verkar snarare vara avgörande.

I vårt arbete med att påverka attityder till olika gränsöverskridande handlingar (som användning av droger, att lämna ut sig på Internet med mera) är detta en viktig insikt att ha med. Jag uppmuntrar ofta unga människor att prioritera relationen till den egna personen, men jag gör det inte utan att se behovet av spegling hos andra. Dock är det så att i valet av en handling bör det vara ett Jag som styr - inte ett Du. Det är Jaget som får leva med konsekvenserna och att då ha agerat för att andra gör så, eller vill att jag ska göra så, skadar denna, vår viktigaste relation. //Utbildare

Inga kommentarer: