tisdag 23 februari 2010

Det gnistrar i Kävlinge

Den lokala pressen har sedan en tid rapporterat om alltmer växande problem med våld och droger i Kävlinge. Nu har föreningen Trygga Kävlinge bildats och Daniel Bergström Pirouc som är ordförande hoppas att föreningens engagemang ska sprida sig och att Kävlinge kommer till rätta med de problem som finns.

När jag läser artikeln i dagens SDS kommer jag att tänka på Den tändande gnistan - hur små faktorer kan förändra världen av Malcolm Gladwell. Boken är en spännande redogörelse för hur positiva förändringar skapas och sprids och jag kommer ihåg att jag blev oerhört inspirerad då jag läste den.

En ny gnista har tänts i Kävlinge och jag hoppas att den bejakas och sprids - eller - för att använda synonymordboken - att entusiasm, geist, intresse, drivkraft, glöd, och inspiration blir den motkraft som Kävlinge, liksom många andra kommuner, såväl behöver. //Utbildare

Inga kommentarer: