tisdag 16 februari 2010

Stör och berör

Ett av Hasselapedagogikens mest användbara pass är AB-karriären. Som vi använder passet är ordet karriär ett samlingsbegrepp för en människas hela utveckling såväl fysisk, psykisk, social som studie- och yrkesmässig. Din resa och dina lärdomar i livet, med andra ord.

En A-karriär brukar vi beskriva som ett schysst liv. Ett liv där individen har både handlingsutrymme och frihet att välja. De flesta vill ha samma saker i livet - även om det naturligtvis finns många variationer under de stora rubrikerna: familj, hem, arbete/studier. Tonåringar kan ibland se A-karriären som ett "svenssonliv" och ge uttryck för att det verkar både inrutat och tråkigt.

En B-karriär är motsatsen till ovanstående och kan beskrivas som ett liv där något annat styr individen och där handlingsutrymmet är oerhört begränsat. Ett tydligt exempel är ett liv som går ut på att fixa pengar för att fixa droger. Paradoxalt nog - med tanke på "svenssonlivet" ovan - så finns det inte många som lever en så inrutad tillvaro som en missbrukare, där varje minut handlar om drogen som har tagit kontrollen.

AB-karriären var alltså min trygga utgångspunkt till förra veckans föreläsningar. Och det gick över förväntan! När jag föreläser märker jag väldigt tydligt om och hur föreläsningen berör. Vad det beror på är inte alltid självklart eller enkelt att avgöra. En förutsättning är naturligtvis att jag har något att säga. Kanske handlar det om dagsform hos både mig och publiken. Men framförallt tror jag att det handlar om engagemang - att vilja - att brinna - att leva sig in i. Att själv låta sig bli både störd och berörd.

AB-karriären har skapats av våra ungdomar. Alla de unga som sedan 1969 berättat sina livserfarenheter, hur de hamnat i en B-karriär och hur deras drömmar om en framtid - en A-karriär ser ut. Det går helt enkelt inte att värja sig för de känslor som passet väcker. Valet blir istället att bejaka känslorna, att använda dem och att återskapa dem - i hopp om att det gör skillnad för någon som lyssnar. //Utbildare

Inga kommentarer: